Мета: формування у майбутніх фахівців сучасної системи поглядів та спеціальних знань з основ маркетингу, набуття практичних навичок щодо проведення маркетингового дослідження, формування конкурентоздатного товарного асортименту, розробки маркетингового комплексу, організації маркетингової збутової політики, управління маркетингом на підприємстві.
Завдання: теоретична та практична підготовка студентів з питань загальних закономірностей розвитку маркетингу в ринкових умовах, системи маркетингу підприємства, організації збутової маркетингової діяльності, аналізу конкурентоспроможності, стратегічного та тактичного планування маркетингу, організації та контролю маркетингу підприємства.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
концепції маркетингу, види маркетингу залежно від стану попиту, цілі, принципи, функції маркетингової діяльностi, маркетингове середовище підприємств, маркетингову інформацію: маркетингові дослідження, моделювання поведінки споживача, сегментацію ринку, пошук нових та вибір цільових сегментів ринку, класифікацію товарів та концепцію життєвого циклу товарів, ціноутворення на різних типах ринку, систему товароруху, комплекс маркетингових комунікацій, стратегічне та оперативне планування маркетингу, організацію контролю та оперативне планування маркетингу, організацію контролю маркетингової діяльності підприємства.
вміти:
аналізувати маркетингове середовище підприємства; здійснювати сегментацію ринків і розробляти заходи щодо позиціонування товарів; обгрунтовувати ринкову стратегію підприємства; проводити дослідження ринку, використовуючи методи вивчення ринку; аналізувати ринкові ситуації, приймати вірні рішення щодо потреб споживачів; визначати основні напрями реалізації маркетингової товарної цінової політики, заходів стимулювання збуту товарів, визначати місце стратегічного планування маркетингу в загальній системі управління підприємством, організацію та контроль маркетингу підприємства.
Лекція № 1. Сутність маркетингу. Маркетинг і економіка. Причини розвитку маркетингу. Завдання, роль маркетингу. Визначення та цілі. Основні функції маркетингу.
Лекція № 2. Сутність і розвиток маркетингової діяльності. Концепції маркетингу. Види маркетингу. Їх характеристика. Предмет, об’єкт і суб’єкти маркетингу.
Лекція № 3. Процес організації маркетингу. Організація маркетингової діяльності. Сутність організації маркетингу на підприємстві. Чинники та основні завдання організації маркетингу. Маркетингові структури підприємства.
Практичне заняття № 1. Вивчення положення служби маркетингу на підприємстві. Розробка різних типів маркетингових організаційних структур, «Положення служби» однієї з фірм м. Запоріжжя.
Лекція № 4. Маркетингова інформація і маркетингові дослідження. Концепція, класифікація маркетингової інформації. Методи збирання первинної інформації, її види. Маркетингові дослідження. Поняття, цілі та принципи маркетингових досліджень. Методи дослідження ринку. Напрями маркетингового дослідження. Структурні компоненти плану маркетингового дослідження.
Практичне заняття № 2.
Семінарське заняття № 1. Маркетингова інформація і маркетингові дослідження. Концепція маркетингової інформаційної системи. Маркетингові дослідження. Методи дослідження ринку. Проблеми та об’єкти маркетингових досліджень.
Лекція № 5. Маркетингове середовище підприємства. Сутність маркетингового середовища та його ознаки. Мікросередовище маркетингу. Макросередовище маркетингу. Основні чинники макросередовища підприємства.
Лекція № 6. Комплексне дослідження ринку. Сутність та проблеми комплексного дослідження ринку. Дослідження поведінки покупців на споживчому ринку. Сутність ринку організацій-споживачів. Моделювання купівельної поведінки організації-споживача. Аналіз ринкових можливостей підприємства. Місткість ринку, методи визначення, кон’юнктура ринку.
Практичне заняття № 4. Вивчення купівельної поведінки організацій-споживачів, основні чинники, що впливають на поведінку організацій-споживачів, сегментація ринку.
Лекція № 7. Сегментація ринку. Сутність сегментації ринку. Фактори та критерії сегментації ринку. Позиціонування товару.
Лекція № 8. Товар і маркетингова діяльність. Сутність та класифікація товарів і асортиментна політика розроблення нового товару. Концепція життєвого циклу товару.
Практичне заняття № 5. Визначення стадій життєвого циклу товару на підприємствах торгівлі.
Практичне заняття № 6. Ділова гра «Ситуаційний аналіз ринку». Вивчити оціночні показники для нової продукції, передумови створення товарів-новинок.
Семінарське заняття № 2. Товар і маркетингова діяльність. Класифікація товарів і асортиментна політика. Поняття товару. Розроблення нового товару. Життєвий цикл товару. Якість і конкурентоспроможність товару. Товарні знаки. Упакування і маркування товару.
Лекція № 9. Якість і конкурентоспроможність товару. Товарні знаки. Упакування і маркування товару.
Лекція № 10. Маркетингова стратегія ціни. Політика цін у системі маркетингу. Сутність цінової політики та її роль у системі маркетингу. Цілі ціноутворення. Класифікація цін. Цінові стратегії. Методи ціноутворення. Пристосування ціни.
Практичне заняття № 7. Аналіз цін на товари, які реалізуються в торговельних підприємствах, встановлення цін на нові товари.
Лекція № 11. Маркетингова стратегія розподілення і просування товару. Основи збутової логістики. Формування системи маркетингових комунікацій (СМК) підприємства (просування товару).
Практичне заняття № 8. Формування системи маркетингових комунікацій.
Практичне заняття № 9. «Паблік рілейшнз», їх характеристика, заходи ПР. Реклама, види за класифікаційними ознаками.
Практичне заняття № 10. Засоби розповсюдження реклами. Рекламне звернення, рекламні мотиви, стильові рішення рекламних оголошень, текстів.
Складання каталогів товарних знаків вітчизняної та іноземної продукції.Семінарське заняття № 3. Маркетингова стратегія розподілення і просування товару. Маркетингова збутова політика. Канали розподілу товарів. Функції каналів збуту. Оптова торгівля. Класифікація видів оптової торгівлі. Роздрібна торгівля. Сутність роздрібної торгівлі, форми її організації. Формування системи маркетингових комунікацій (СМК) підприємства (просування товару).
Лекція № 12. Управління маркетинговою діяльністю. Система планування маркетингу. Стратегічне планування, його етапи.
Лекція № 13. Маркетинговий контроль. Типи маркетингового контролю, його мета, прийоми та методи. План ревізії маркетингу, його складові.
Практичне заняття № 11. Екскурсія на підприємства, ознайомлення з системою планування маркетингу. Ознайомлення з комплексом напрямків бізнесу для підприємства.
Практичне заняття № 12. Аналіз господарського портфеля підприємства, складання стратегічного плану маркетингової діяльності фірми.