Мета: навчитися мислити соціологічно, розвивати «соціологічну уяву». Це означає, по-перше, науково мислити про поведінку людей та про суспільні явища. І, по друге, це означає засвоїти ширший погляд на речі нашого повсякденного життя. Навчитися мислити соціологічно, отже, означає навчитись науково бачити явища людського життя «очима різних культур», а не суто крізь свій власний суб’єктивний досвід, що є вузьким. «Соціологічна уява» - це мислена спроможність за допомоги наукових знань вийти за межі кола особистих обставин і поглянути на звичайні явища в ширшому контексті, тобто в контексті життя людей в різних культурах та історичних епохах. Соціологічне мислення, таким чином, це ВМІННЯ мислити про суспільство подумки перебуваючи нібито над ним, бачити його з різних сторін, а не зі свого особистого досвіду.
Завдання: формування наступних знань, умінь та навичок: знання специфіки предмета і об’єкта соціології; визначення понять «соціальний феномен» та «соціальний факт»; розуміння системи наук та місця в ній соціології; знання основних функцій соціології та ролі соціології в історії розвитку суспільства; знання соціологічного погляду на природу людини; розуміння специфіки людського роду та поняття «людська природа»; визначення понять «культура», «етноцентризм», «культурний релятивізм», «культурні універсалії; знання чотирьох основних елементів та функцій культури; знання закону ціннісно-нормативної регуляції поведінки людей; знання понять «соціалізація», «ресоціалізація», «агенти соціалізації» та розуміння ролі соціалізації у відтворенні суспільства; знання чотирьох систем соціальної стратифікації; розуміння классового поділу сучасного суспільства; визначення понять «соціальна мобільність», «маргінальність», знання різновидів мобільності; знання розвитку соціологічної думки в Україні.
В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ „Соціології” студенти повинні знати:
1.Загальну характеристику суспільства як цілісної системи та її складових елементів; 2.Предмет, структуру, функції, принципи, методи, основні категорії та закони соціології як науки; 3.Структуру та зміст спеціальних соціологічних теорій; 4.Послідовність розробки програми соціологічного досліджень; 5.Основні методи збору, обробки, аналізу результатів соціологічного досліджень;
вміти: пояснювати, оцінювати, узагальнювати знання про суспільство в контексті системного підходу з елементами структурно-функціонального аналізу; володіти основними соціологічними термінами, користуватися ними під час виступів на семінарах, в дискусіях...; користуватися всіма доступними джерелами знань; самостійно добирати матеріал до реферату, доповіді, самостійної роботи; використовувати в роботі засоби масової комунікації, комп’ютерні джерела інформації; брати участь в організації та проведені соціологічних опитувань; використовувати на практиці результати соціологічних досліджень при діагностування причини соціальних конфліктів в сім’ї, колективі, на виробництві; сприяти розв’язанню міжособистісних та трудових конфліктів.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Лекція №1. Соціологія як наука.
Лекція №2. Суспільство як соціальна система. Соціальна структура суспільства.
Лекція №3. Соціальні відносини. Конфлікт як прояв соціальних відносин.
Семінарське заняття №1. Конфлікт як прояв соціальних відносин.
Практичне заняття №1. Стратегії виходу з конфліктів та умови застосування основних методів їх вирішення.
Лекція №4. Економічна соціологія. Соціологія менеджменту і праці.
Практичне заняття №2. Соціологія праці та управління.
Лекція №5. Соціологія особистості.
Семінарське заняття №2. Соціологія особистості.
Лекція №6. Соціологія сім’ї. Гендерна соціологія.
Лекція №7. Соціологія молоді.
Практичне заняття №3. Соціологія сім’ї і молоді.
Лекція №8. Прикладна соціологія. Методика організації соціологічних досліджень.
Практичне заняття №4. Програма соціологічного дослідження.
Семінарське заняття №3. Методика організацій соціологічних досліджень.