Мета: ознайомлення студентів із основними поняттями фізичної і колоїдної хімії; розвиток вмінь опису стану фізико-хімічних і колоїдних систем;визначення термодинамічної можливості перебігу будь-якого процесу, його напрямку, розрахунку технологічних параметрів, а також вибору оптимальних умов проведення процесу і збільшення виходу біологічно активних речовин; вивчення теоретичних основ процесів перегонки, екстракції, адсорбції та ін., що використовуються для виділення рідких або твердих сумішей у виробництві; опанування основами теорій хімічної кінетики та каталізу, та надання змоги на сучасному науковому рівні підходити до вибору каталізатора того чи іншого процесу; вивчення теоретичних основ фізико-хімічних методів аналізу і контролю якості сировини, допоміжних матеріалів і продукції;вивчення властивостей дисперсних систем, а також явищ, що відбуваються на межі розподілу фаз; вивчення ролі колоїдних систем у харчовій промисловості, продукти якої є дисперсними системами: молоко, молочні продукти (кефір, сметана, йогурт), желе, майонез, харчові добавки, фруктові нектари , соки з м'якоттю.
Завдання:
опанування загальними методами керування хiмiчним процесом, а саме: енергетика хімічних та фазових перетворень;
керування виходом та швидкiстю хiмiчної реакцiї;
розрахунок оптимальних умов проведення хiмiчного процесу; електрохімічні методи дослідження хімічних систем.
Студент повинен знати:
1. Основні фізико-хімічні явища, що відбуваються в природі і виробництві: осмос, буферна дія, вплив каталізаторів на хімічні процеси;
2. Сорбційні явища, властивості колоїдних систем тощо, природу і механізм цих процесів, способи впливу на них;
3. Екологічні проблеми і фізико-хімічні методи їх вирішення;
Студент повинен вміти:
1. Робити розрахунок теплового ефекту та інших термодинамічних параметрів хiмiчної реакцiї;
2. Дати оцiнку принципової можливостi перебiгу певної хiмiчної реакцiї за певних умов;
3. Розраховувати константи рiвноваги та виходу продуктів хiмiчної реакцiї;
4. Вибирати температурні умови впливу на швидкiсть хiмiчного процесу;
5. Застосовувати знання теоретичних основ фізичної і колоїдної хімії на практиці;
6. Самостійно працювати з навчальною та довідниковою літературою.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Розділ 1. Фізична хімія.
Лекція №1 «Вступ. Основні поняття та закони термодинаміки. Термохімія.»
Лекція №2 «Основні поняття та закони термодинаміки. Термохімія.»
Лекція №3 «Основні поняття та закони термодинаміки. Термохімія.»
Практична робота № 1 «Термохімічні розрахунки. Визначення енергетичної цінності окремих страв.»
Лекція №4 «Агрегатний стан речовин, його характеристика.»
Лекція №5 Агрегатний стан речовин, його характеристика.
Лабораторна робота № 1 «Властивості рідин.»
Лекція №6 «Хімічна кінетика та каталіз. Хімічна рівновага.»
Лекція №7 «Хімічна кінетика та каталіз. Хімічна рівновага.»
Лабораторна робота № 2 «Швидкість хімічних реакцій».
Лекція №8 «Властивості розчинів.»
Лекція №9 «Властивості розчинів.»
Лабораторна робота № 3 «Визначення рН середовища за допомогою індикаторів.»
Розділ 2. Колоїдна хімія.
Лекція №10 «Предмет колоїдної хімії. Поверхневі явища. Адсорбція.»
Лекція №11 «Поверхневі явища. Адсорбція.»
Лабораторна робота № 4 «Вивчення явища адсорбція.»
Лекція №12 «Колоїдні розчини.»
Лекція №13 «Колоїдні розчини.»
Практична робота № 2 «Будова колоїдних частинок.»
Лабораторна робота № 5 «Отримання та коагуляція колоїдних розчинів.»
Лекція №14 «Грубодисперсні системи.»
Лекція №15 «Грубодисперсні системи.»
Лабораторна робота № 6 «Отримання та коагуляція колоїдних розчинів.»
Лекція №16 «Найважливіші органічні речовини, використовують в ТПЇ. Розчини полімерів.»
Лекція №17 «Найважливіші органічні речовини, використовують в ТПЇ. Розчини полімерів.»
Лабораторна робота № 7 «Отримання та коагуляція колоїдних розчинів.»
Практична робота № 3 «Розв’язання експериментальних задач з теми «високомолекулярні сполуки».»
Література:
1. Лукьянов А.Б. Физическая и коллоидная химия. – М.; «Высшая школа», 1980.
2. Рыбакова Ю.С. Лабораторные работы по физической и коллоидной хими. – М.; «Высшая школа», 1988.
3. Липатников В.Е. Физическая и коллоидная химия. – М.; «Высшая школа», 1981.