Мета: формування у студентів знань з основ ринкових досліджень, спрямованих для систематичного збору, опрацювання й аналізу інформації та можливостей, використання їх результатів у процесі маркетингової діяльності підприємства, прийняття маркетингових рішень.
Завдання: теоретична і практична підготовка студентів з питань, пов’язаних із цілями, функціями ринкових досліджень, загальними і спеціальними методами збирання первинної інформації, дослідними підходами до вивчення конкретного середовища, конкурентів, ринку, товарних марок, споживача, фірми, послуг, набуття навичок використання ринкових досліджень їх результатів у маркетинговій діяльності.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: сутність, види і призначення ринкових досліджень в інноваційній діяльності підприємств, правила і процедури ринкових досліджень, сутність ринкової інформації, її роль в маркетинговій діяльності підприємств, структуру процесу досліджень ринку, основні функції ринкових досліджень, методи збирання первинної інформації, джерела вторинної інформації, особливість її використання, визначення місткості ринку та його сегментів, особливості дослідження кон’юнктури ринку, прогнозні дослідження збуту та їх групи чинників, обгрунтування підходів до дослідження поведінки споживачів, дослідження торгових марок, дослідження у сфері послуг.
вміти:визначати основні завдання і принципи основ ринкових досліджень; здійснювати збір, опрацювання, оцінку, аналіз інформації, систематизувати її з погляду наступного використання; проводити ринкові дослідження, готувати інформацію для маркетингового аналізу; застосовувати методи вивчення та прогнозування попиту на товар, який реалізується; аналізувати прогнозні дослідження збуту; кон’юнктуру ринку; використовувати ринкові дослідження, їх результати у маркетинговій діяльності підприємства, здійснювати звіт з дослідження письмово та надавати усну презентацію його результатів.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Тема №1.
Лекція № 1. Вступ. Сутність, види і призначення ринкових досліджень.
Лекція № 2. Правила і процедури ринкових досліджень.
Практичне заняття № 1. Сутність види і призначення ринкових досліджень.
Тема № 2.
Лекція № 3. Ринкова інформація та її різновиди.
Лекція № 4. Ринкова інформація та її різновиди.
Практичне заняття № 2. Ринкова інформація та її різновиди.
Практичне заняття № 3. Ринкова інформація та її різновиди.
Семінарське заняття № 1. Ринкова інформація та її різновиди.
Тема № 3.
Лекція № 5. Класифікація методів ринкового дослідження. Аналіз документів спостереження.
Лекція № 6. Сутність експерименту та його різновиди. Моніторинг-технологія.
Практичне заняття № 4. Класифікація методів ринкового дослідження. Аналіз документів спостереження.
Практичне заняття № 5. Екскурсія на підприємства міста. Аналіз документів спостереження.
Семінарське заняття № 2. Класифікація методів ринкового дослідження. Аналіз документів спостереження.
Тема № 4.
Лекція № 7. Спеціальні ринкові дослідні методики, їх класифікація
Лекція № 8. Загальний принцип організації панельних досліджень
Практичне заняття № 6-7. Спеціальні ринкові дослідні методики.
Семінарське заняття № 3. Спеціальні ринкові дослідні методики, їх класифікація.
Тема № 5.
Лекція № 9. Вимірювання, опрацювання та аналіз інформації в ринковому дослідженні.
Практичне заняття № 8. Вимірювання, опрацювання та аналіз інформації в ринковому дослідженні.
Тема № 6.
Лекція № 10. Дослідження кон’юнктури ринку.
Лекція № 11. Дослідження кон’юнктури промислового ринку.
Практичне заняття № 9. Дослідження кон`юнктури ринку (Ділова гра) Виконати ситуаційні завдання.
Семінарське заняття № 4. Дослідження кон’юнктури ринку.
Тема № 7.
Лекція № 12. Маркетингове середовище як об’єкт ринкового дослідження.
Лекція № 13. Аналіз досліджень конкурентів фірми.
Практичне заняття № 10. Маркетингове середовище як об’єкт ринкового дослідження. Аналіз конкурентів.
Семінарське заняття № 5. Маркетингове середовище як об’єкт ринкового дослідження. Аналіз конкурентів.
Тема № 8.
Лекція № 14. Дослідження поведінки споживачів.
Лекція № 15. Дослідження моделі поведінки споживачів.
Тема № 9.
Лекція № 16. Дослідження торгових марок.
Лекція № 17. Дослідження вибору марочної назви.
Практичне заняття № 11. Виконати ситуаційні вправи, пов’язані з використанням власних марок роздрібними торговцями.
Тема № 10.
Лекція № 18. Дослідження у сфері послуг.
Лекція № 19. Дослідження цінової політики у сфері послуг.
Практичне заняття № 12. Дослідження планування маркетингу та організація надання конкурентоспроможних послуг.
Тема № 11.
Лекція № 20. Дослідження систем інтегрованих маркетингових комунікацій.
Лекція № 21. Дослідження ефективності використання реклами.
Лекція № 22. Дослідження процесу основних напрямків засобів рекламної діяльності, директ-маркетингу.
Практичне заняття № 13. Дослідження систем інтегрованих маркетингових комунікацій.
Практичне заняття № 14. Дослідження реклами, стимулювання збуту і PR.
Семінарське заняття № 6. Дослідження системи інтегрованих маркетингових комунікацій.
Тема № 12.
Лекція № 23. Дослідження фірми: вивчення її потенціалу, іміджу, персоналу.
Лекція № 24. Імідж фірми: проблеми його дослідження і конструювання.
Рекомендована література
Законодавчі акти та нормативно-правові документи:
1. Конституція України від 28.06.96 №254к/96-ВР. К.: Махаон, 2003.
2. Закон України «Про захист прав споживачів». Відомості Верховної ради України, 2004 р.
3. Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
4. Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг».
5. Закон України «Про рекламу» від 3 липня 1996 року.
Постанови Кабінету Міністрів України:
1. Про утворення міжвідомчого комітету з організації та проведення міжобласних оптово-промислових ярмарків. Від 30.08.95. № 693.
2. Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення. Постанова КМУ від 15.06.2006 р. № 833.
3. Про впорядкування роботи продовольчих і речових ринків від 29.04.96. № 465.
4. Постанова Кабміну України «Про ціноутворення в умовах реформування економіки» № 360.
5. Постанова Кабміну України «Про введення штрихового кодування товарів» № 574 від 29 травня 1996 року.
Основна:
1. Фірсова С.Г. Маркетинг нововведень: дослідження, сегментування, прогнозування. Навч. посібник. – К.: Атіка, 2010.
2. Гончаров С.М. Практикум з маркетингу. Навч.посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2012.
3. Полторак В.А. Маркетингові дослідження. Навч.посібник. – Центр учбової літератури, 2014.
4. Ілляшенко С.М. Маркетингова товарна політика. Підручник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2005.
5. Ілляшенко С.М. Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008.
6. Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства. Навч.посібник. – Київ: Центр учбової літератури, 2012.
7. Ілляшенко С.М. Товарна інноваційна політика. Підручник. – Суми, ВТД «Університетська книга», 2007.
8. Башнянин Г.І., Міклодова В.П. Маркетинг у галузях і сферах діяльності. Навчальний посібник. Видавництво «Центр учбової літератури». - Київ, 2013.
9. Балабанова Л.В. Стратегічний маркетинг. Підручник. – Київ, «Центр учбової літератури», 2012.
10. Балабанова Л.В. Маркетинг. Підручник. – Київ, «Знання-Прес», 2004.
11. Бутенко Н.В. Маркетинг. Підручник. – Київ, «Атіка», 2008.
12. Пилипчук В.П. Промисловий маркетинг. - Київ, «Центр учбової літератури», 2009.
13. Белявцев М.І., Іваненко Л.М. Маркетинг. Навчальний посібник. – Київ, 2005.
14. Овєчкіна О.А. Планування маркетингу. Навчальний посібник. – Видавництво «Центр учбової літератури», Київ, 2013.
15. Мостецька Т.Л. Основи маркетингу. Навчальний посібник. – «Кондор», Київ, 2005.
Допоміжна:
1. Примак Т.О. Маркетинг. Навчальний посібник. – Київ.: МАУП, 2014.
2. Котлер Ф. Основы маркетинга, 12-е издание. – М.: «Санкт-Петербург», 2009.
3. Карпова С.В. Маркетинг. Ростов-на-Дону: «Феникс», 2011.
4. Мазур О.Є. Ринкове ціноутворення. Навчальний посібник. – Київ: «Центр учбової літератури», 2012.
5. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу. Навчальний посібник. – Київ: «Знання», 2011.
6. Криковецева Н.О. Маркетингова товарна політика. Підручник. – Київ: «Знання», 2012.
7. Азарян О.М. Маркетинг: принципи та функції. Студцентр. Харків, 2002.
8. Кардаш В.Я. Маркетингова товарна політика. – Київ: КНЕУ, 2001.
9. Гончарук Я.А. Маркетинг, К.: КНЕУ, 2002.
10. Корж М.В. Маркетинг. Навчальний посібник. – Київ: «Центр учбової літератури», 2008.
Інтернет-джерела:
1. http://zakon.nau.ua – нормативні акти України
2. http://www.business.ua газета «Бізнес»
3. http://tobap.amt.kiev.ua журнал «Товар лицом»
4. http://mr.com.ua журнал «Маркетинг и реклама»
5. http://library.if.ua/books/36.html бібліотека економіста Стадник «Менеджмент (2003), Лук’янець Т. І. «Маркетингова політика комунікацій (2003)»
6. http://books.efaculty.kiev.ua/mrk/3/ Бутенко Н. В. Основи маркетингу – підручник