Мета: забезпечення підготовки молодших спеціалістів знаннями з біології; формування наукової картини живої природи, екологічної культури, зміцнення духовного і фізичного здоров’я;
формування ключових компетентностей: . вміння вчитися, . здоров’язберігаючої, загальнокультурної, соціально трудової та інформативної
Завдання:
сприяти сприйманню, усвідомленню цілісності природи, багаточисельності її компонентів, ідеї еволюції, взаємозв’язку будови і функцій та організму і довкілля;
формувати переконаність у можливості пізнання живої природи, необхідності дбайливого ставлення до оточуючого середовища, власного здоров’я.
розвивати інтелектуальні і творчі здібності та якості особистості, прагнення до самоосвіти.
Студент повинен знати:
1. Хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем на різних рівнях організації живого;
2. Взаємозв’язки між живими системами, неживою природою;
3. Основні закономірності розвитку живої матерії на різних рівнях її організації.
Студент повинен вміти:
1. самостійно вивчати основні поняття, закони, біологічні закономірності;
2. спостерігати, досліджувати і пояснювати явища природи;
3. застосовувати теоретичні знання з метою професійного самовизначення;
4. встановлювати гармонійні стосунки з природою;
5. використовувати набуті знання для оцінки наслідків своєї діяльності по відношенню до навколишнього середовища, здоров’я інших людей, власного здоров’я, обґрунтування та дотримання заходів профілактики захворювань, правил поведінки у природі;
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Вступ. Заняття №1.Система біологічних наук. Зв’язок біологічних наук з іншими науками. Завдання сучасної біології. Методи біологічних досліджень. Основні властивості живого. Рівні організації життя. Значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
РОЗДІЛ І. Молекулярний рівень організації життя.
Тема 1.1. Неорганічні речовини.
Заняття №2. Елементний склад організмів. Неорганічні речовини (вода, кисень, оксиди, кислоти, луги і мінеральні солі) у життєдіяльності організмів. Біологічна роль іонів.
Тема 1.2. Органічні речовини
Заняття №3. Органічні речовини, їх різноманітність та значення в існуванні живих істот. Малі органічні молекули: ліпіди, моноcахариди, амінокислоти, нуклеотиди, їх будова, властивості, роль в життєдіяльності організмів.
Заняття №4. Макромолекули (біополімери): полісахариди, білки
Заняття №5. Лабораторна робота № 1. Визначення деяких органічних речовин та їх властивостей.
Заняття №6. Лабораторна робота № 2. Вивчення властивостей ферментів.
Заняття №7. Нуклеїнові кислоти, їх будова, властивості, роль в життєдіяльності організмів.
Заняття №8. Практична робота № 1Розв’язання елементарних вправ з молекулярної біології.
Розділ ІІ. Клітинний рівень організації життя.
Тема 2.1. Структура клітини і її компонентів
Заняття №9. Лабораторна робота № 3. Будова клітин прокаріотів і еукаріотів.
Заняття №10. Клітинні мембрани: хімічний склад, будова і функції. Транспорт речовин через мембрани. Поверхневий апарат клітини, його функції та особливості будови.
Заняття №11. Лабораторна робота № 4. Спостереження явища плазмолізу та деплазмолізу в клітинах рослин.
Заняття №12. Цитоплазма (гіалоплазма), органели, включення. Клітинний центр. Рибосоми: хімічний склад, будова і функції. Одномембранні органели (гранулярна і гладенька ендоплазматичні сітки, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі), їх функції та будова.
Заняття №13. Двомембранні органели: мітохондрії, ї функції та будова. Пластиди, їх функції та будова.
Тема 2.2. Клітина як цілісна система. Тканини
Заняття №14. Ділення прокаріотичних клітин. Хромосоми. Каріотип. Клітинний цикл еукаріотичних клітин. Механізми відтворення і загибелі клітин. Мітоз. Мейоз.
Заняття №15. Лабораторна робота № 5. Будова хромосом. Мітотичний поділ клітин.
Заняття №16. Практична робота № 3 Порівняння мітозу і мейозу.
Розділ ІІІ. Клітинний рівень організації життя
Тема 2.2. Клітина як цілісна система. Тканини
Заняття №17 Обмін речовин і енергії в клітині. Енергетичний обмін.
Заняття №18. Обмін речовин і енергії в клітині. Пластичний обмін. Біосинтез білку
Заняття №19 Утворення тканин тварин. Будова і функції тканин тварин, здатність до регенерації. Гістотехнології – можливості та перспективи використання. Тканини рослин: утворення, будова і функції, здатність до регенерації
Заняття №20. Лабораторна робота № 6 Будова тканин тваринного організму і тканин рослинного організму.
Розділ ІV Організмовий рівень організації життя
Тема 3.1. Неклітинні форми життя і одноклітинні організми
Заняття №21. Віруси, пріони. Будова, життєві цикли. Роль у природі й житті людини. Небезпечні вірусні хвороби людини. Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу, гепатитів та інших вірусних хвороб людини.
Заняття №22. Особливості організації і життєдіяльності прокаріотів. Обмін речовин, енергії і інформації у прокаріотів. Різноманітність бактерій, їх роль у природі та в житті людини. Профілактика бактеріальних хвороб людини. Особливості організації и життєдіяльності одноклітинних еукаріотів, розмноження. Роль одноклітинних організмів у природі та житті людини. Профілактика хвороб людини, які спричинюються паразитичними одноклітинними еукаріотами.
Тема 3.2. Багатоклітинні організми
Заняття №23. Статеве і нестатеве розмноження багатоклітинних організмів. Будова і утворення статевих клітин. Регуляція функцій у багатоклітинних організмів. Взаємодія регуляторних систем в організмі людини.
Заняття №24. Лабораторна робота № 7. Будова статевих клітин. Форми розмноження організмів
Тема 3.3. Закономірності спадковості і мінливості
Заняття №25. Генетична термінологія і символіка. Методи генетичних досліджень. Закони Г. Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.
Заняття №26. Практична робота № 4Розв’язання типових задач з генетики. Моногібридне схрещування
Заняття №27. Практична робота № 5. Розв’язання типових задач з генетики. Дигібридне схрещування.
Заняття №28. Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування. Позаядерна спадковість.
Заняття №29. Практична робота № 6. Розв’язання типових задач з генетики. Хромосомна теорія спадковості.
Заняття №30. Комбінативна мінливість. Мутаційна мінливість. Види мутацій. Мутагени.
Заняття №31. Лабораторна робота № 8. Спостереження нормальних та мутантних форм дрозофіл, їх порівняння
Заняття №32. Практична робота № 7. Складання родоводів. Розв’язання типових задач на визначення виду мутацій.
Заняття №33. Модифікаційна мінливість.
Заняття №34. Лабораторна робота № 9 Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої
Тема 3.4. Генотип як цілісна система. Генетика в житті і діяльності людини
Заняття №35. Основні закономірності функціонування генів у про- та еукаріотів. Взаємодія генів. Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу. Генотип як цілісна система.
Заняття №36. Генетичні основи селекції організмів. Досягнення в селекції рослин і тварин в Україні.
Заняття №37. Основні напрями сучасної біотехнології. Трансгенні організми. Проблеми, які пов’язані з генетично-модифікованими організмами і застосуванням отриманих від них продуктів.
Тема 3.5. Індивідуальний розвиток організмів і їх поведінка
Заняття №38. Запліднення. Онтогенез. Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: ембріогенез і постембріональний розвиток. Особливості постембріонального розвитку у тварин. Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку людини та їх корекція.
Заняття №39. Механізми регенерації. Ріст організмів, його регуляція. Життєвий цикл у рослин і тварин. Ембріотехнології. Химерні організми. Клонування організмів – можливості та перспективи використання. Етологія. Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. Генетично детерміновані форми поведінки. Основні мотиваційні системи. Інстинкт. Видова схильність до деяких форм поведінки. Поведінка рослин.
Розділ V. Надорганізмові рівні організації життя
Тема 4.1. Організми і середовище. Популяції та екосистеми
Заняття №40. Екологічні чинники. Загальні закономірності їх впливу на організм. Фотоперіодизм. Середовища існування (наземно-повітряне, водне, ґрунтове, живі організми як середовище існування). Пристосування організмів до чинників середовища.
Заняття №41. Популяція. Характеристика популяції. Особливості структури популяцій людини. Чинники, які впливають на чисельність популяції, динаміка і коливання чисельності популяції. Екосистеми. Взаємодії організмів в екосистемах. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Різноманіття екосистем.
Заняття №42. Практична робота № 8. Розв’язання задач з екології
Заняття №43. Практична робота № 9. Складання схем колообігу речовин у екосистемах
Тема 4.2. Біосфера
Заняття №44 .Загальна характеристика біосфери. Вплив живих істот на склад атмосфери. Саморегуляція у біосфері.
Заняття №45. Біосфера і людство. Екологічна криза сучасності. Ріст чисельності населення і проблеми, які з цим пов’язані. Глобальні кліматичні зміни. Можливі шляхи подолання екологічної кризи. Концепція стійкого розвитку. Значення використання альтернативних джерел енергії. Збереження біорізноманіття.
Заняття №46. Практична робота № 10. Порівняння поновлюваних та не поновлюваних ресурсів біосфери
Розділ VІ. Історичний розвиток органічного світу
Тема 5.3. Система органічного світу як відображення його історичного розвитку
Заняття №47. Гіпотези виникнення життя на Землі. Становлення еволюційних поглядів. Штучний добір. Природний добір. Рівні еволюції: мікроеволюція, видоутворення, макроеволюція
Заняття №48. Різноманіття органічного світу. Система органічного світу як відображення його історичного розвитку. Поява основних груп організмів на Землі та формування екосистем
Заняття №49. Практична робота № 11Порівняння природного і штучного добору
Заняття №50. Практична робота № 12. Аналіз пристосувань організмів до умов середовища
Заняття №51. Контрольна робота
ЛІТЕРАТУРА
1.Балан П.Г. Біологія: 10 кл.: Підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень . – К.: Генеза, 2010. – 288 с.
2.Балан П.Г., Вервес Ю.Г. Біологія: 11 кл.: Підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень – К.: Генеза, 2011. – 304 с.
3.Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г. та ін. Загальна біологія, 10-11 класи. - К.: Генеза, 2001.
4.Данилова О.В. та ін. Загальна біологія, X.: Торсінг, 2001.
5.Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга - Богдан, 2001.
6.Дикий І.Л., Літаров В.Є., Гейдерих О.Г. та ін. Медична та ветеринарна паразитологія: Підручник для студ. вищ. навч. закл. – Х.: Вид-во НФаУ, “Золоті сторінки”, 2003. – 408 с.
7.Ченцов Ю.С. Введение в клеточную биологию: Уч. для вузов. – М.: ИКЦ «Академкнига», 2004. – 495с.
8.Балан П.Г. Біологія: 10 кл.: Підруч. для загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академічний рівень / П.Г. Балан, Ю.Г. Верес, В.П. Поліщук. – К.: Генеза, 2010. – 288 с.: іл.