Мета:
- застосовувати ефективні стратегії спілкування залежно від ситуації, вміти емоційно налаштовуватися на взаємодію з іншими;
- опанувати норми й етику ділових відносин;
- застосувати технології трансформації та конструктивного розв'язання конфліктів, досягнення консенсусу.
Завдання:
- здобути знань про філософські, етичні, психологічні основи ділових відносин, їх норми й правила;
- сформувати знання про особливості етикету в різних умовах трудової діяльності;
- навчитись аналізувати конкретні ситуації, розпізнаючи типи людей, рівень їхньої моральності та інші індивідуальні особливості, що проявляються під час ділових відносин;
- оволодіти системою способів і засобів ділового спілкування, стратегіями, навчитись їх обирати відповідно до психологічних і соціокультурних особливостей співрозмовників, до норм і правил гуманістичної етики;
- навчитись гнучко застосовувати обрані способи й засоби у процесі спілкування із співвітчизниками та іноземними партнерами під час індивідуальної бесіди й колективного обговорення проблем, у виступах перед різними аудиторіями, на переговорах, при розв'язанні конфліктів та ін.
студент повинени знати:
- структуру, види та цілі спілкування;
- соціально-психологічні та комунікативні бар'єри спілкування;
- механізми соціальної перецепції: емпатія, рефлексія, ідентифікація;
- невербальні засоби комунікативного рівня спілкування;
- організацію переговорного процессу;
- вимоги до дотримання етикету на комунікативному рівні ділового спілкування.
студент повинен вміти:
- аналізувати й долати соціальні, психологічні та комунікативні бар'єри на шляху до взаєморозуміння;
- враховувати невербальні сигнали у процесі ділового спілкування;
- здійснювати переговорний процес;
- дотримуватися етикету на комунікативному рівні ділового спілкування;
- володіти телефонним та письмовим етикетом;
- дотримуватися етикету ділових стосунків: діловий стиль поведінки, культура мови, зовнішній вигляд, дотримання принципів етики;
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
1.Лекція № 1. Предмет,задачі та методи психології.
2. Лекція № 2. Психічні пізнавальні процеси особистості
3.Практична робота №1 Особливості психічниї пізнавальних процесів
4. Лекція № 3. Емоційно-вольова сфера особистості. Практична робота №2 Емоційно-вольова сфера особистості.
5. Лекція № 4. Темперамент. Характер. Практична робота №3 Темперамент. Характер.
6. Лекція № 5. Психологія особистості.
7. Лекція № 6. Теоретико-методологічні засади етики та психології ділових відносин.
8. Лекція № 7. Зміст розділу, предмет та завдання етики ділових відносин.
9. Лекція № 8. Етичні та психологічні засади ділових відносин.
10. Семінарське заняття №1. Етичні та психологічні засади ділових відносин. Лекція № 9 Конфлікти в ділових відносинах.
11. Семінарське заняття №2. Конфлікти в ділових відносинах. Ділове спілкування.
12. Лекція № 10. Ділове спілкування.
13. Лекція № 11. Ділові зустрічі та переговори.
14. Семінарське заняття №3. Ділові зустрічі та переговори. Лекція № 12 Ділові прийоми.
15. Семінарське заняття №4. Ділові прийоми.
16. Залік.
Основна література
1. Андреева Г.М. Социальная психология М., 2003. – 290 с.
2. Андреева И. В. Этика деловых отношений / Андреева И. В. – СПб. : Вектор, 2006. – 160 с.
3. Афанасьєв І. Діловий етикет : 2-е вид., перероб. і доп / Афанасьєв І. - К. «Альтерпрес», 2001. – 352 с. – рос. мовою.
4. Ботавина Р. Н. Этика деловых отношений : учебн. пособие / Ботавина Р. Н. – М. : «Финансы и статистика», 2004. – 208 с.
5. Галушко В. П. Діловий протокол та ведення переговорів / Галушко В. П. –Вінниця : НОВА КНИГА, 2002. – 223 с.
6. Герасимчук А. А. Етика та етикет / А. А. Герасимчук, О. І. Тимошенко. – К.: ЄУ. – 2006. – 350 с.
7.Герчикова И. Н. Деловая этика и регулирование международной коммерческой практики : учебн. пособие / Герчикова И. Н. – М. : Консалтбанкир, 2002. – 576 с.
8. Данильчук Л. А. Основы имиджа и этикета : учебн. пособие / Данильчук Л. А. – К. : Кондор, 2004. – 234 с.
9. Еникеев М.И. Общая и социальная психология. – М.: НОРМА – ИНФРА, 2000. – 624 с.
10. Ємельяненко Л. М. Конфліктологія : навч. посібник / Ємельяненко Л. М., Петюх В. М., Торгова Л. В., Гриненко А. М. – К. : КНЕУ, 2005. – 315 с.
11. Загальна психологія: Підручник / О.В. Скрипаченко, Загальна психологія, А. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. – К.: Либідь, 2005. – 464 с.
12. Здоровенко В. В. Культура ділового спілкування : навч. посібник / Здоровенко В. В. – Дрогобич : НВЦ «Каменяр», 2002. –147 с.
13. Зусін В. Я. Етика та етикет ділового спілкування : навч. посібник. – 2-е вид., перероб. і доп. / Зусін В. Я. – К. : Центр навч. літератури, 2005. – 224 с.
14. Калашник Г. М. Вступ до дипломатичного протоколу та ділового етикету: навч. посібник / Калашник Г. М. – К. : Знання, 2007. – 143 с.
15.Лесько О. Й Етика ділових відносин: навчальний посібник / Лесько О. Й., Прищак М. Д., Залюбівська О. Б. та ін. – Вінниця: ВНТУ, 2011 – 309 с.
16. Максименко С. Д. Загальна психологія / Максименко С. Д. Видання 3 є, перероблене та доповнене. Навчаль ний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.
17. Морозов А. В. Деловая психология : учебник : изд. 3-е доп. и перераб. / Морозов А. В. – М. : Академический Проект, 2005. – 1040 с.
18.Орбан-Лембрик Л. Психологія управління: Посібник/ Лідія Орбан-Лембрик,. - К.: Академвидав, 2003. – 567 с.
19. Палеха Ю. І. Ділова етика : навч.-методичний посібник / Палеха Ю. І. – К.: ЄУФІМБ, 2000. – 250 с.
20. Психология и этика делового общения: Учебник для вузов /Под ред. проф. В.Н. Лавриненко. — 4-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. –415с.
21. Радевич-Винницький Я. Етикет і культура спілкування : навч. посібник / Радевич-Винницький Я. – К. : Знання, 2006. – 291 с.
22. Резніченко В. І. Довідник-практикум офіційного, дипломатичного протоколу та етикету / В. І. Резніченко, І. Л. Михно. – К. : УНВЦ «Рідна мова», 2003. – 479 с.
23. Романовський О. Г. Ділова етика : навч. посібник / О. Г. Романовський, О. С. Пономарьов, О. М. Лапузіна. – Харків : НТУ «ХПІ», 2006. – 364 с.
24. Статінова Н. П. Етика бізнесу : навч. посібник / Н. П. Статінова, С. Г. Радченко. – К. : КНТЕУ, 2001. – 280 с.
25. Тимошенко Н. Л. Корпоративна культура : діловий етикет : навч. посібник / Тимошенко Н. Л. – К. : Знання, 2006. – 391 с.
26. Цимбалюк І. М. Психологія спілкування : навч. посібник/Цимбалюк І. М. – К. : ВД «Професіонал», 2004. – 304 с.
27. Цветков В.Л. Психология конфликта. От теории к практике: Учебное пособие для студентов вузов / В.Л. Цветков. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2013. –183c.
Додаткова література
1. Бугай Н. Український етикет/ Надія Бугай; Ред. Наталя Прохоренко. - Київ. - 2002. - Кн. 3: Етикет професійний: Посібник для учнів старших класів і профтехучилищ, студентів та широкого кола читачів. - 2002. - 188 с.
2. Коваль А. Ділове спілкування: Навч. посібник/ Алла Коваль,. - К.: Либідь, 2002. - 280 с.
3. Маккей X. Как уцелеть среди акул : пер. с англ. / Маккей X. – М. : Экономика, 1993. – 367 с.
4. Мельник Л. Психологія управління: Курс лекцій/ Людмила Мельник,; Міжрегіон. акад. управл. персоналом. - К.: МАУП, 2002. – 171 с.
5. Энциклопедия этикета. – М. : АСТ : Астрель, 2004. – 640 с.
6. Пиз А. Язык телодвижений : как читать мысли других людей по их жестам / Пиз А. – СПб. : Изд. Дом Гутенберг, 2000. –186 с.
7. Захарчин Г. М. Корпоративна культура : навч. посібник / Захарчин Г. М., Любомудрова Н. П., Винничук Р. О., Смолінська Н. В. – Львів : «Новий світ -2000», 2011. –42 с.
8. Шеламова, Г.М. Деловая культура и психология общения: Учебник для начального проф. образования / Г.М. Шеламова. - М.: ИЦ Академия, 2013. – 192 c.
9. Шеломенцев В. М. Етикет і сучасна культура спілкування : 2-е вид. / Шеломенцев В. М. – К. : Лібра, 2003. – 416 с.
10. Южин В. И. Полная энциклопедия этикета / Южин В. И. – М. : РИПОЛ классик, 2007. – 512 с.