Мета: курс “Культурологія” покликаний забезпечити належний рівень знань з історії світової та української культури, сприяти гуманізації та гуманітаризації навчального процесу, вплинути на формування духовності та інтелігентності серед студентів, сприяти професійному росту майбутніх фахівців.
Знання основних етапів розвитку світової та вітчизняної культури, найвагоміших досягнень людства протягом усієї його історії є необхідними для розуміння психології взаємовідносин людей в сучасному світі. Витвори мистецтва, літературні твори, музика, релігійні вірування, звичаї, традиції є не просто продуктом історичного та культурного розвитку людства. Вони характеризують психологію сучасних народів та націй. І завдання майбутніх психологів полягає в тому, щоб зрозуміти взаємозв’язок між культурою та формуванням і розвитком особистості й суспільства. Тобто, яким чином культурний розвиток впливає на формування світогляду та світосприйняття особистості і як особистість відображає свій духовний стан за допомогою творчості.
Завдання:
- оволодіння основними термінами і поняттями культурології на рівні відтворення, тлумачення та використання у повсякденному житті; вивчення культури в розвитку, в єдності та суперечності різних процесів і тенденцій, засвоєння сутності та цінностей основних здобутків культури, її суттєвих рис; розгляд української культури в контексті її історичного розвитку та досягнень світової і європейської культур;
- формування вмінь і навичок застосування знань з культурології для визначення лінії власної поведінки в умовах розмаїття культур.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
• основні етапи культурного розвитку людства;
• основні культурологічні та психологічні терміни та поняття;
• систему цінностей і психологічні особливості різних культурних епох та цивілізацій;
• світогляд та духовні цінності, людей та митців, що жили і творили в різні культурні епохи;
• найвагоміші культурні досягнення людства;
• види та жанри мистецтва.
вміти:
• прослідкувати взаємозв’язок між психологічним станом особистості та рівнем культурного розвитку середовища, в якому вона живе;
• прослідкувати взаємозв’язок між психологічним станом особистості та рівнем культурного розвитку середовища, в якому вона живе;
• вміти робити психологічно-культурологічний аналіз мистецьких та літературних творів;
• підібрати літературу з окремих проблем культури;
• бути толерантними до надбань культури інших народів;
• написати реферат, доповідь, повідомлення з історії та теорії української та зарубіжної культури;
• зробити повідомлення з проблем курсу;
• проаналізувати вплив історичних подій на культурний розвиток України;
• дати порівняльну характеристику української та зарубіжної культур.
Зміст курсу
1. Культурологія, як наука и навчальна дисципліна.
2. Культура і цивілізація.
3.Семінарське заняття № 1: Культура Стародавнього Сходу.
4. Культура епохи Античності.
5. Культура Середньовічної Європи.
6. Семінарське заняття № 2: Основні засади європейського Відродження.
7. Культура Нового часу і Просвітництва.
8. Основні засади розвитку української культури. Культура Стародавньої України.
9. Семінарське заняття № 3: Культурний розвиток Київської Русі та Галицько-Волинської держави.
10. Українська культура доби козацько-гетьманської держави. (16-17 ст)
11. Доба національно-культурного відродження в Україні (ХІХ-поч.ХХ ст..)
12. Семінарське заняття № 4: Культура в епоху промислового перевороту та соціальних зрушень в Європі.
13. Модернізм- культурний феномен ХХ століття.
14. Сучасна масова культура.
15. Семінарське заняття № 5: Культура і глобальні проблеми сучасності.
16. Український культурний простір сьогодні. Полікультурність.
17. Залік
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА З КУРСУ КУЛЬТУРОЛОГІЯ
Основна:
1. Багацький В.В., Кормич Л.І. Культурологія: історія і теорія світової культури ХХ століття: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004.–304 с.
2. Гаврюшенко О.А., Шейко В.М., Тишевська Л.Г. Історія культури: Навч. посіб /Наук. ред. Шейко В.М.–К.: Кондор, 2004 –763 с.
3. Виткалов В.Г., Митровка М.М. Українська культура: Навчально-методичний посібник. – Рівне: Волинські обереги, 2001.– 168 с.
4. Історія світової культури. Культурні регіони. Навчальний посібник/ Керівник авторського колективу Л.Т.Левчук.– К.: Либідь, 2000.–520 с.
5. Історія української архітектури /Ред. В.І. Тимофієнко.–К.: Техніка, 2003.– 472 с.
6. Історія української та зарубіжної культури: Навчальний посібник /За ред. С.М.Клапчука, В.Ф.Остафійчука. –К.: Знання, 2002.–356 с.
7. Подольська Є.А., Лихвар В.Д., Іванова К.А. Культурологія. Навчальний посібник.–К.: Центр навчальної літератури, 2003.–288 с.
8. Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури. Навчальний посібник. –К.: Знання, 2000.–360 с.
9. Українська та зарубіжна культура. Навчальний посібник/За ред. М.М.Заковича та ін. – К. : Знання, 2000.–622 с.
10. Хоменко В.Я. Українська і світова культура: Підручник. –К.: Україна, 2003.–336 с.
Додаткова:
1. Історія української культури: у 5 томах. – К.: Наукова думка, 2001–Т.1.–1134 с., Т.2– 847 с., Т.3, 2003–1245 с.
2. Корінний М.М. Короткий термінологічний словник з української та зарубіжної культури. – К.: Україна, 2000.–184 с.
3. Художня культура світу: Європейський культурний регіон. Навчальний посібник. – К. : Вища школа, 2001.–191 с.
4. 1. Культурологія. Історія світової культури : навч. посібник для вузів 8 / ред. Т.Ф. Кузнецова. - М.: Академія, 2003. - 607 с.
5. Культурологія. Історія світової культури : навч. посібник для вузів / ред. А.Н. Маркова. - М.: ЮНИТИ, 2001. - 326с.
6. Огапов А.А., Хангельдіева І.Г. Теорія культури : навч. посібник для вузів. - М.: ФАИР-ПРЕСС, 2001. - 384 с.
7. Шендрик А.І. Теорія культури : навч. посібник для вузів / О.І. Шен-Дрік. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, Єдність, 2002. - 519 с.
8. Кравченуо А.І. Культурологія: навч. посібник для вузів / О.І. Кравченко. - М.: Академічний Проект, 2002. - 496 с.
9. Культурологія [Текст]: підручник для студентів техніч. вузів / ред. Н.Г. Баг-дасарьян. - М.: Вища школа, 2001. - 511 с.